مقایسه رم DDR5 و DDR4 و تفاوت آن ها با یکدیگر
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
خبرهای پزشکی و سلامت ایران
پایگاه اطلاع رسانی خبری
سایت تفریحی و سرگرمی پیچک
سایت خبری و تفریحی و آموزش : پردیس سلامت
آخرين اخبار ايران و جهان
اطلاعات عمومی و اخبار : روبات سورنا
سایت تفریحی و سرگرمی
جدید ترین اخبار و مطالب حقوقی
سایت سرگرمی و تفریحی گیگر
بزرگترین مرجع دانلود فارسی زبانان
دانلود فیلم - دانلود آهنگ جدید
آخرین اخبار ایران و جهان : پرتال خبر
سایت تخصصی اطلاعات موبایل : اپ موبايل
جدیدترین و آخرین اخبار ورزشی
سرگرمی تفریحی , اخبار ,آموزش, دانلود
پرتال سرگرمی تفریحی جامع پارسی زبانان
اخبار جدید - اخبار ایران و جهان
جدیدترین اخبار دانلود | اونیکس فیلم
آپلود عکس رایگان
کاهش پینگ
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل Core و پردازنده های موبایل سری Ryzen 6000 AMD با پشتیبانی از ماژول های حافظه DDR5 وارد بازار شده اند. پردازنده های دسکتاپ سری 7000 AMD نیز از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. در این پست به مقایسه رم DDR4 و DDR5 می پردازیم و رم جدید DDR5 در مقابل رم DDR4 به شما یک آپدیت می دهد.

مقایسه رم DDR4 و DDR5

یک ماژول رم DDR5 از نظر فیزیکی معادل یک چوب DDR4 است. رم جدید DDR5 در مقایسه با مدل قبلی خود هیچ پین جدید یا اضافه ای ندارد و آرایش 288 پین رم DDR4 را حفظ کرده است، اما با پین اوت کمی متفاوت. تفاوت رم DDR5 و DDR4 در سطح طراحی معماری است. ماژول های DDR4 دارای یک کانال 64 بیتی هستند، در حالی که DDR5 DIMM دارای دو کانال 32 بیتی مستقل هستند. طول انفجار نیز از 8 بایت به 16 بایت دو برابر شده است.

حال بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از تفاوت های اصلی بیندازیم:

1. پهنای باند و قدرت

یکی از مزیت های اصلی ماژول های رم DDR5 این است که پهنای باند بالاتری نسبت به رم های DDR4 دارند. اکنون که پردازنده‌های جدید هسته‌های بیشتری دارند، این مهم‌تر شده است. به عنوان مثال، Intel Core i9-12900K در مجموع دارای 16 هسته است. حتی CPU های کم مصرف مانند Core i5-12400 دارای شش هسته هستند.

JEDEC نرخ داده DDR4 را از DDR4-1600 تا DDR4-3200 و برای DDR5 نرخ داده از DDR5-3200 تا DDR5-6400 را مشخص می کند.

رم DDR5 دارای ماژول های حافظه متراکم تری برای ظرفیت بالاتر است. در حالی که ماژول‌های DDR4 دارای 16 گیگابایت تراشه‌های حافظه هستند، رم DDR5 برای استفاده از تراشه‌های حافظه 64 گیگابایتی، این تعداد را چهار برابر می‌کند. در رم DDR5 می توانیم به ازای هر ماژول 128 گیگابایت حافظه داشته باشیم که به میزان قابل توجهی بیشتر از حافظه DDR4 است.

2. تنش بهره وری

بهره وری انرژی یکی از جنبه های مهم ماژول های حافظه DDR5 است. واحدهای حافظه DDR5 دارای ولتاژ کاری 1.1 ولت هستند که از 1.2 ولت DDR4 کمتر است البته این ولتاژ برای هر کیت متفاوت است زیرا اورکلاک شده است، حافظه کش و زمان واقعی بیشتری دارد. ماژول های DDR4 تا 1.6 ولت، ماژول های DDR5 تا 1.35 ولت در DDR5-6800 افزایش می یابند. از آنجایی که سرعت حافظه نگرانی اصلی است، DDR5 ولتاژ عملیاتی بالاتری نسبت به DDR4 دارد. Extreme Memory Profile (XMP) 3.0 اینتل همچنین از پنج پروفایل XMP پشتیبانی می کند، از جمله دو پروفایل سفارشی که مستقیماً در SPD ذخیره می شوند.

مادربرد رم اسلات

مادربردها مسئول تنظیم ولتاژ ماژول های DDR5 نیستند. این ماژول های جدید دارای یک سیستم مدیریت توان (PMIC) هستند که 5 ولت برای ماژول های اصلی و 12 ولت برای DIMM های سرور است. PMIC ورودی 5 ولت را به مادربرد می برد و آن را به یک ولتاژ قابل استفاده تبدیل می کند. PMIC دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود تنظیم ولتاژ، سیگنال قوی و نویز کم است. این یک تغییر خوب است، اما ماژول‌های رم DDR5 را گران‌تر می‌کند.

مقایسه رم DDR4 و DDR5 از نظر سازگاری

رم DDR5 با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core در حال حاضر در بازار سازگار است. رم DDR5 در حال حاضر تنها با پردازنده های 12600K، 12700K و 12900K اینتل سازگار است. پردازنده های AMD سازگار با DDR5 هنوز در بازار موجود نیستند، اما به زودی عرضه خواهند شد. پردازنده های 12600K، 12700K و 12900K اینتل با ماژول های حافظه DDR4 نیز سازگار هستند.

رم DDR4 در مقابل DDR5، کدام یک را باید بخرید؟

این در درجه اول به بودجه شما برای ساخت رایانه شخصی بستگی دارد و اینکه آیا می توانید به راحتی رم DDR5 را پیدا کنید. از آنجایی که مادربردهای نسل دوازدهم اینتل Alder Lake فقط از رم DDR4 یا DDR5 پشتیبانی می‌کنند، انتقال از رم DDR4 به رم DDR5 تنها در صورتی منطقی است که بودجه‌تان کم باشد. بنابراین قبل از خرید بهتر است بدانید چه مادربردهایی از رم DDR5 پشتیبانی می کنند.

بنابراین اگر بودجه محدودی دارید پیشنهاد می کنیم یک رم DDR4 مناسب با سرعت نسبتا بالا انتخاب کنید. آن را صرف ارتقای سایر بخش‌های سیستم خود کنید، مانند خرید بهترین حافظه SSD M.2، بهترین خنک‌کننده‌های CPU، بهترین کیس‌های رایانه شخصی، و موارد دیگر.

 

منبع: شهر سخت افزار




:: بازدید از این مطلب : 699
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : امین پارسیان
ت : جمعه 25 شهريور 1401
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی